zondag 1 april 2012

Wat is de opbrengst?

Wat is de opbrengst van de digitale didactiek lessen?

Door de lessen digitale didactiek zijn mijn ogen nog verder open gegaan. Ik ben altijd wel iemand die wel wat uit wil proberen, maar door drukte lukt lang niet alles.
Waar heb ik wat aan?

_ Google-docs: Vlak voordat deze lessen begonnen werd ik op dit programma gewezen om daar vragenlijsten in te maken voor mijn ontwerp voor de leerlingen. De drempel is nu weggenomen.

- What's if: handig om een overzicht te hebben met alle mogelijke tools die ik bekeken heb.

- bloggen: wist ik voorheen eigenlijk niets vanaf. Ik weet niet of ik hier in de toekomst ook wat mee doe.

- Prezi: was nieuwsgierig hoe je dat moet maken. Begin er nu wat van te begrijpen.

- TPACK: Dit model spreekt mij aan. Het maakt mij meer bewust goed te kijken naar de mogelijkheid om ICT op te nemen in mijn lessen. Het maakt mij ook bewust om goed over de leerdoelen na te denken.

- Twitter: Al veel eerder heb ik een account aan gemaakt, maar deed er niets mee. Nu wel iets meer en wil dit zeker uitbreiden om op deze manier snel te kunnen reageren op vragen van leerlingen.

- Wordle: dit heb ik nu uit geprobeerd en vind het een leuk manier om een poster te maken.


Waar ik wel tegenaan gelopen ben is de grote hoeveelheid werk die deze lessen mij gekost hebben. Het lijkt achteraf niet zo, maar als je een programma niet kent en daar mee moet gaan werken, kost dit veel tijd.
Verder vind ik het heel leuk om er meer vanaf te weten. Waar ik moeite mee heb is dat er zoveel informatie gegeven werd, waardoor het bijna niet bij te benen is om alles te verwerken.

Ik hoop in de toekomst, ook bij mijn "grote ontwerp", meer gebruik te maken van de digitale didactiek, bijvoorbeeld bij de activerende werkvormen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten