zondag 18 maart 2012

Naar aanleiding van het artikel van Harris, J. en Hofer, M. (2009)

TPACK: Het model voor de integratie van ict in het onderwijs. Het is van belang om uitgaande van de vakinhoud een goede didactische vaardigheid te hebben waarin je plaats maakt voor het gebruik van ICT op een juiste manier. Het moet geïntegreerd worden. De ICT kan zorgen voor vernieuwing in het onderwijs.
Een goede strategie kan zijn:
1. Bepaal je leerdoel.
2. Maak de juiste didactische beslissing.
3. Denk na over de werkvormen die je wilt gebruiken.
4. Denk na hoe je het leerproces gaat beoordelen.
5. Zoek naar de juiste tools voor de leerlingen om ze zo goed mogelijk te kunnen helpen.
Bij het gebruik van ICT is het wel goed om altijd bepaalde tools achter de hand te hebben voor als er iets mis gaat met de computer of met internet. In het artikel is een overzicht gegeven van verschillende tools die achter de hand gehouden kan worden.
Hieronder worden een paar voorbeelden genoemd:
- Het schrijven van een verhaal: kan op de computer, met word of met potlood en papier.
- het maken van een kaart: een tekening/ karikatuur maken op papier met potlood of tekenen met speciaal webbased programma's.
- Het maken van een tentoonstelling of het maken van een virtuele tentoonstelling.
- Het maken van een puzzel op papier of met behulp van word of puzzlemaker.
- het maken van grafieken met behulp van grafiekpapier of met behulp van excel of word.
- het maken van een presentatie via powerpoint/ prezie. Altijd zorgen voor hand- outs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten